Rabu, 9 Mac 2011

Bersama Naib Canselor UPSI

Pada 2 Mac yang lalu, saya telah menghadiri Majlis Bersama Naib Canselor UPSI iaitu Prof. Dato' Aminah Ayob. Tujuan program ini diadaka ialah untuk memberi penjelasan kepada pelajar-pelajar semester 6 dan 7 yang akan menjalani praktikum pada bulan Mei ini. Program ini saya rasakan amat baik sekali kerana info yang diberikan oleh Naib Canselor dan pihak pengurusan yang lain sangat berguna kepada pelajar-pelajar.
Walau bagaimanapun, saya agak terkilan dengan bahasa yang digunakan oleh Prof. Dato' Dr. Aminah ayob kerana beliau banyak menggunakan percampuran bahasa Melayu, Inggeris dan juga dialek utaranya. Sebagai seorang bakal guru bahasa Melayu, timbul persoalan di benakk fikiran saya, mengapakah seorang tokoh besar yang berstatus tinggi masih tidak mampu untuk berbahasa Melayu dengan baik sebaliknya bahasa Inggeris boleh pula dikuasai dengan baik. Dalam ucapannya, beliau ada menyebutkan beberapa perkataan dan ayat yang sememangnya ketara kesalahannya dalam bahasa Melayu. Antaranya ialah "Can we start the taklimat", "given the taklimat", "sila seterusnya next slide", dan "jangan worry". Selain itu, beliau juga menggunkan istilah "pensyarah berkeliaran" yang saya rasakan istilah itu memang tidak sesuai untuk ditujukan kepada pensyarah.

Kesilapan seperti ini tidak wajar dilakukan oleh seseorang yang berstatus tinggi dan menjadi model kepada orang ramai. Tambahan pula, beliau sudah menjadi ketua kepada sebuah institusi yang dahulunya terkenal dengan zaman kegemilangan tokoh-tokoh pejuang  bahasa seperti Pendeta Zaaba, Aminudin Baki dan Harun Aminurrashid. Saya yakin, sekiranya tokoh-tokoh ini masih hidup pasti mereka juga akan berasa malu dengan keadaan ini.

Tujuan saya sebenarnya bukanlah untuk memalukan mana-mana pihak tetapi apabila kita fikirkan semula ada kerelevanannya. Jika rakyat Malaysia sendiri tidak mampu untuk menggunakan bahasa Melayu dengan bagaimana kita mahu menarik ramai orang untuk mempelajari bahasa kita dan bagaimana pula bahasa Melayu mahu berkembang sekiranya orang Melayu sendiri malu untuk menuturkan bahasa sendiri dengan baik.

Sekian, 
SEKADAR RENUNGAN BERSAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan