Rabu, 9 Mac 2011

~Belajar sambil berhibur~

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Mendengar lagu retro sambil membuat tugasan. Hati saya sedikit tertarik dengan lirik lagu yang dinyanyikan oleh Kenny Remy Martin yang bertajuk Suratan atau Kebetulan. Liriknya lebih kurang begini bunyinya,

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

Panjang lagi liriknya. Tapi tak perlulah saya nyatakan sampai habis. Apabila saya mendengar lagu ni, secara tak langsung mulut ni pun turut sama menyanyi.

Susunan ayat yang halus dan bersahaja. Lirik lagu era 60-an sememangnya bukan sekadar untuk dijadikan sebagai hiburan tetapi juga mengandungi unsur-unsur nasihat dan pedoman. Jika dibandingkan dengan lirik lagu di abad ke-21 ini, lirik-lirik lagu kebanyakannya lebih berunsurkan cinta dan perasaan. Hal yang demikian, jelas menggambarkan gelagat remaja masa kini yang lebih mementingkan hiburan dan keseronokkan. 

Ini sahaja coretan saya pada hari ini. Tiada sesi pengajaran bahasa Melayu pada hari ini tetapi sekadar satu cerita yang mahu saya kongsikan bersama anda.

Sekian WAssalam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan