Rabu, 26 Januari 2011

"Kepala Lutut"

Salam kepada rakan-rakan...

Pada hari ini sekali lagi saya ingin bercerita tentang sikap segelintir individu yang berpendidikan tinggi. Petang tadi saya dan dua orang rakan saya ke bilik pensyarah. Tujuan utama kami adalah untuk bertanya tentang tugasan pengajaran mikro. Dalam sesi perbincangan bersama beliau, saya telah "digemparkan" dengan satu lagi istilah yang sememangnya tidak pernah saya lontarkan kepada orang lain bahkan kepada rakan baik sendiri. Sudah semestinya istilah tersebut agak kurang enak untuk kita dengar. Saya berasa agak terkejut apabila pensyarah tersebut mengujarkan istilah "Kepala lutut" di hadapan kami. Secara tidak langsung, beliau telahpun menunjukkan nilai yang negati di hadapan kami.

Cuba kita bayangkan, jika beliau berkata sedemikian di hadapan kanak-kanak yang berumur 5 hingga 7 tahun??Bukankah keadaan ini akan menjadi ikutan mereka dan memberi implikasi yang negatif dalam pertuturan mereka kelak???..

Ayuh, kita renungkan bersama..

Sekian, Wasalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan